vrijdag 25 april 2014

Armeluis Honing

Vorige week maakte ik dit lekkere goedje.
Het is Paardenbloemen jam/gelei wat ook wel Armelui's honing wordt genoemd.
 Honing was vroeger best duur, echte nederlandse honing nog steeds, mensen die dit niet konden betalen maakten paardebloemen jam wat qua smaak veel lijkt op honing.


Ik was heel benieuwd naar de smaak.
Ik zocht een tijdje naar een goede stek om de bloemen te plukken want ja naast een drukke weg of een veld waar veel katten en honden komen..........???
Zo kwam ik op mijn wandeling langs de Zwaakse Weel 2 velden tegen vol met paardebloemen waarvan er op 1 geen honden mogen komen.


Er stonden zoveel bloemen dat ik wel kon blijven plukken.


Ik had zo'n 350gr bloemen.



Ik knipte de kroontjes eraf,


Deed er 1 sinaasappel, 1 citroen, paar takjes tijm, een takje mint en wat water erbij.
Liet dit een uurtje zachtjes koken en zette het daarna weg voor een nacht.

De volgende dag zeefde ik het goedje
 en deed er geleisuiker speciaal bij, 
even 3 minuten koken
en in de potten schenken. 


Labeltje eraan (want ik heb iedere keer etiketten die te goed plakken...)
en het is net echt.
Maar het smaakt heerlijk en inderdaad naar honing.


Zo zagen de velden er gisteren uit, zilverwit van alle pluizebollen, dat moet vanmiddag met windkracht 5 wel een spectaculair gezicht zijn geweest.



6 opmerkingen:

Barbara zei

Super leuk, dat je dat maakt geweldig ben benieuwd naar de smaak .
Bij honing moet ik altijd aan vroeger denken dat kreeg ik altijd bij jou ouders op brood , een witte apenhoofd boterham met honing xxx

Marbada zei

haha nou ik zal een potje voor je bewaren dan kan je het over een paar weekjes proeven!! Alleen die apenhoofdboterhammen hebben ze hier niet ;-)

Anoniem zei

Wat bijzonder zeg, ik kende het helemaal niet! Het recept zal ik opslaan voor een volgend seizoen, want nu ben ik al weer te laat ;)! Groetjes!!

petronille zei

O wat leuk! Ik heb vroeger in Frankrijk wel eens paardenbloemenlikeur geproeft, maar verder nooit meer ergens wat over gevonden. Ik ga dit zeker proberen.

Unknown zei

Ik ben ook nieuwsgierig naar de smaak. Ik ga je recept bewaren!

Unknown zei

Ik ga je recept uitproberen.
Zou fijn zijn om naast mijn paardebloemenschnaps ook nog de paardebloemen jam/ gelei te hebben.
Daarbij wil ik echt proeven hoe de armeluis honing smaakt daar ik ook de rauwe honing vd imker verkoop.😍