zaterdag 25 augustus 2018

Sumburgh head 11 juni 2018

Dag 3 op Shetland ga ik naar Sumburgh head, het zuidelijkste puntje van Shetland Mainland.


een van de hogere toppen waar een vuurtoren, radartoren van de oorlog staat en heeeeeeeel veel zeevogels zitten.


Ik bof want er gaat net een auto weg dus ik heb gelukkig een parkeerplaatsje.
Ik klim de 100 meter omhoog wat nog niet meevalt.


Eenmaal boven koop ik een kaartje, ze gaan hier uit van het goede van de mens want er staan geen hekken of mensen om te controleren en de kassa zit ergens in een van de gebouwtjes bij de vuurtoren.
Ik had net zo goed zonder kaartje alles kunnen bekijken, maar zo steek ik niet in elkaar dus koop netjes een kaartje en bewonder gelijk het soort museumpje/machinekamer van de vuurtoren.






in een van de gebouwen onder de vuurtoren zit de expositie van het Marine Life centre.
Een mooie fotomuur met licht erachter.
Geweldig he die kleuren, ik heb al eens gedoken in de oosterschelde en daar verbaasde me de kleurenpracht onder water al, je zou bijna denken dat je in een of ander tropisch oord zit.

Www.sumburghhead.com
Boven waren deze halve koppen 1 van een walvis en de andere van een orka.
Ik loop er helemaal in mijn eentje en sta alles aandachtig te bekijken en te lezen wanneer opeens de walvis zijn kreten begint uit te slaan waarschijnlijk kwam ik in de sensor waardoor hij af ging. Ook de 2e keer wanneer ik in de sensor van de orka kom schrik ik van zijn kreten. Ik moet lachen om mijn eigen schrik reactie.


Wanneer ik mijn eerste rondje gedaan heb ga ik het café binnen, ik heb wel wat trek gekregen en heb zin in een kom thee.
Ze hebben scones met jam en clotted cream .........Jummie.... lekker engels.


en dan met zulk uitzicht is dat helemaal geen straf.
Wat ook leuk is is dat er veel plekken zijn waar de detective serie 'Shetland' ook is opgenomen.
Zo ook waar ik nu aan de scones zit.
en bij de vuurtoren zijn er ook een paar appartementen die je kan huren ook daar is gefilmd en bij het Sumburgh hotel waar ik gisteren was wat in de serie een bejaarden tehuis is.

Ik begon deze serie te bekijken door aanraden van een van de spindames want er zou heel veel gebreide kleding gedragen worden ontworpen door Kate Davies.
Aan het einde van de serie had ik eigenlijk geen notie genomen van de kleding omdat ik zo in het verhaal zat, ik vond het een goede serie dus ben ik de rest ook gaan bekijken en aangezien ik Shetland al geweldig vond was het dubbel op.


Na mijn scones met thee ga ik een groter rondje doen.


Beneden op de rotsen liggen wat zeehonden lekker te luieren.



De meeuwen op hun nest.



De alken(razorbills) op hun rots


En waar ik eigenlijk voor kwam zijn deze clowntjes maar mijn timing is schijnbaar helemaal verkeerd want de meeste zijn op zee en degene die er wel zijn zitten erg ver weg en natuurlijk niet stil dus om een goede foto te maken valt niet mee.


Vlakbij de vuurtoren tegenover Sumburgh hotel ligt het vliegveld  waar elke dag 10 vluchten in en 10 uit gaan en waar ook de helicopters vertrekken naar oa de boorplatformen maar ook de rescues en medische naar wanneer nodig het ziekenhuis van Aberdeen op het 'vaste land'.


Veel stoplichten zijn er niet op Shetland, hooguit een paar in Lerwick, maar wel hier. Hier moet je stoppen als er een vliegtuig in of uit gaat, weer eens wat anders.
Dan gaan de hekken dicht en de lichten aan.
Daar had ik net wel een goede timing voor...... :-D



Vlakbij m'n huisje is ook nog een strandje, Spiggie beach.
Ik besluit daar eens even te gaan kijken het ziet er geweldig uit en de temperatuur is nog steeds lekker. Dus ik pak m'n plaid, lunch (wat nu dus diner is geworden door de scone) een boek en mijn fototoestel mee en settle me heerlijk op het strand met weer een geweldig uitzicht.
Vlak voor me zwemt een zeehond die af en toe wat brullen geeft en aan het rechter uiteinde van het strand liggen er nog 3 lekker te zonnen.


Zo apart dat je je diner hebt samen met wat zeehonden.


Om 20.00 rij ik nog een keer terug naar Sumburgh head omdat de Papegaaiduikers(Puffins(Tammi Nori)) 's avonds terug van zee komen, op de hoop dat ik nu wat betere foto's kan maken.

Ik ben niet de enige, er staat nog een jongen te fotograferen. Hij verteld me dat hij vorig jaar naar Shetland verhuisd is en daar absoluut geen spijt van heeft......... nee dat kan ik me wel voorstellen.
Als ik hier niets aan kinderen zou hebben had ik ook al naar huisjes op zoek geweest daar.




Er zijn er nu inderdaad wat meer en dichterbij maar nog steeds niet de hoeveelheden waar andere over vertelden helaas.





Geen opmerkingen: