zaterdag 5 oktober 2013

Lekker!!!

Na het oogsten afgelopen donderdag kun je wel raden zeker wat ik gegeten.....???
 
Ja inderdaad Pizza...........
Ik heb nog eens goed gekeken naar al die lekkere gezonde dingen maar kon niet de moed opbrengen om nog te gaan koken. Hahaha
 
 
Vandaag ben ik op de fiets gestapt naar Heinkenszand de Buuf had daar een kippenhok zien staan.
Nu is Cato(de aanloop/-vlieg kip) wel opeens van de week opgestapt maar ik wil in het voorjaar toch wel kippen dus ben toch maar even gaan kijken.
Ze hebben daar best wat leuke winkeltjes dus heb de plaatselijke middenstand en boeren maar weer eens gesponsord.
Een paar leuke plantjes gekocht want hetgeen wat nu aan de voorkant staat ziet er niet meer uit. Ook nog wat lekkere luchtjes van Riverdale bij een woonwinkeltje dus mijn huis ruikt weer heerlijk.....
En op de terugweg ben ik nog even gestopt bij de Kaasboerderij in Nisse waar ik heerlijke karnemelk met zwarte bessen, vanillevla, boerenkaas met Italiaanse kruiden en nog een geitenkaasje met brandnetel heb gekocht.
 
 
 
Vanavond heb ik wel gekookt uit de tuin.
Het is wel een behoorlijk zetmeelbommetje maar ach zolang dat niet elke dag is.
 
Heerlijke gebakken Frieslanders met rozemarijn en mais met roomboter waar ik Oost Indische kers doorheen had geroerd. Beetje mayonaise voor bij de aardappeltjes en nog een paar stukjes Boerenkaas met Italiaanse kruiden.
En als toetje overheerlijke vanillevla.
 
En nu komt het probleem;
 Wanneer ik dit aan het eten ben en er heerlijk van geniet wordt ik tegelijkertijd boos en verdrietig......
Ja boos en verdrietig want waarom kan ons eten niet gewoon altijd goed smaken, smaken zoals het behoort te smaken zonder allerlei chemische rommel en allerlei toevoegingen of gewoon totaal zonder smaak.
De vanillevla ook .......... als je dat eet denk je 'ow ja ............ zo proeft vanillevla'. Het lijkt in geen geval op de vla die je in de supermarkt kan kopen.
Zo ook met de karnemelk, kaas, aardappels, mais enz enz.
Zo snap ik ook nog steeds niet dat we de boeren niet op handen dragen of extra geld geven ipv extra regeltjes en belastingen voor van alles en nog wat, maar elk weiland of akker maar weer volbouwen met kantoren en industriepanden terwijl er zoveel gewoon leeg staan.
Waarom????
We kunnen dadelijk niet eens onze eigen mensen te eten geven als dat tenminste nu al niet het geval is.
Als je dan een beetje gezond en lekker wil leven kost je dat een vermogen. Voor mij gaat dat wel ik hoef maar voor 2 personen te kopen, niet voor een heel gezin dan laat je het wel uit je hoofd.
Als we zo graag gezonde mensen willen waarom wordt het dan niet zo geregeld dat al het slechte en de rotzooi niet te betalen zijn en al de bio-spullen en gezonde dingen goedkoop.
Met zoveel mensen met allerlei welvaartziektes en de steeds hogere ziektekostenpremies
Hoe meer ik erover nadenk hoe bozer ik wordt.........
en natuurlijk eet ik ook wel eens slechte dingen net als de pizza of een zakje tum tummetjes of wat dan ook.
 
Zonde he? van zo'n lekkere maaltijd.
Gelukkig heb ik dit niet altijd hoor en
gelukkig heb ik mijn tuin nog.
(en dan nog regent daar regen op met de nodige rotzooi en dalen er allerlei stoffen op neer die door de lucht zweven)
 
Voorlopig kan ik nog genieten van alle lekkere smaken van de groentes uit de tuin en alle lekkere spullen van de boeren hier uit de buurt en ben ik wel weer even uit gemopperd hoor.

Wat ik me nog wel afvraag ben ik nu de enige die er zo over denkt?
En jullie , hoe denken jullie erover?
 


1 opmerking:

petronille zei

Ik word er niet boos om, maar ik denk wel steeds vaker als in België of Frankrijk kom: o ja, zo hoort het eten te smaken. Sinds ik de moestuin heb denk ik dat ook. Maar het is wel veel werk voor een niet altijd even goede opbrengst. Maar ja, dan waardeer je weer eens je werk in de tuin als het eten lekker smaakt. Geniet maar van je lekkere eten.