vrijdag 13 december 2013

Voorraad


 
In Juni ben ik weer met mijn mand op pad gegaan en heb ik weer schermen Vlierbloesem geplukt en heerlijke siroop gemaakt. Helaas ging het de eerste keer verkeerd en moest ik het brouwsel weggooien, geen idee waardoor.
 
 
 
 
 
 
Maar van de 2e pluk had ik een heleboel flessen en flesjes siroop, super lekker.
 
 
En de kleine flesjes zijn ook leuk om cadeau te doen. Ik weet dat er een aantal mensen zijn in mijn omgeving die dit brouwseltje ook heerlijk vinden.
 
Zo kwam ik bij Ikea Rabarbersiroop tegen ....ooooeeehh en die was ook superlekker!!
2 heerlijk frisse dranken op warme zomerdagen.
Dus dat wordt een brouwseltje voor volgend jaar, dan ga ik dat ook eens proberen te maken. 
 
 
 
In Oktober had ik (maar) 15 kg druiven, witte en rode. Ik had ze wat verwaarloosd en te laat geplukt waardoor de oogst niet zo veel was en er al aardig wat beschimmeld waren.
Maar ik had toch nog genoeg flessen sap.
 

En een paar weken terug kreeg ik een grote tas vol met val appels, dus ook van deze appels heb ik sap en appelmoes gemaakt.
 
 
De etiketten geschreven..........
 
 
Dus zo hebben we een mooie voorraad sappen en siroop, heerlijk puur en zonder toevoeging van wat dan ook.
Helaas heb ik geen vlierbessen meer geplukt want dat is altijd een geweldig drankje voor de winter.
Als hoestsiroop en anders vermengd met appelsap om de weerstand op peil te houden.
Volgend jaar beter.
 
Wat hebben we het toch slecht he.......??? ;-)
 
Dus met dit en alle geoogste groente komen we de winter wel door..........

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Oh, wat heerlijk dat dit nu allemaal in jouw voorraadkast te wachten staat! Wat huisvlijt, wat lekkers van Moedertje Natuur en je kunt er weer een hele winter tegen :)!!

petronille zei

Goed he, al dat zelfgemaakte spul. Als de natuur er nou ook nog eens voor zou zorgen dat niet alle fruit en groenten op hetzelfde moment rijp en vers zou zijn..... Gelukkig heb ik een diepvries en kan ik het hele jaar door sapjes en jam en moes maken. Ik heb trouwens nog nooit iets met vlierbes gedaan. Misschien iets voor volgend jaar? Fijn weekend. Groetjes, Petra

Doortje Dartel zei

Heerlijk puur natuur!
En eigengemaakt is veeel lekkerder.

hobbyloes zei

Wat leuk dat je ook een voorraad met sap en moes hebt.
Wij gaan in het natuurgebied vlakbij ons in de zomermaanden altijd bramen en vlierbessen plukken.
En natuurlijk rapen we ook valappels, voor moes, appeltaart en flappen enz.
groetjes, Loes