zondag 4 maart 2018

IJskonijnen...

Mijn moeder zei nogal eens 'Je bent toch ook een ijskonijn he',  omdat ik niet zo snel zenuwachtig was of me ergens druk om maakte.....
Dit keer heb ik ijskonijnen gebreid.


Ik kwam het patroon tegen op Pinterest 
een russisch patroon maar aangezien mijn russisch een beetje is afgezwakt...... ;-)
maar gelukkig is een telpatroon in alle talen.



Ik heb ze wat veranderd.
De koijnen heb ik omgedraaid want vond het vreemd dat de drager het konijn op de kop ziet, de palmkant vond ik leuker in ruitjes
en ik heb graag manchetten aan wanten.

Ik had nog wat sokkenwolletjes liggen een onbestemd bolletje blauw en nog wolwitte Treviso een sokkenwolletje van de Lidl


Ik zette de wantjes op met een provisional cast on.
dwz dat je met een ander glad draadje de steken om de naald haakt zodat je deze later weer makkelijk los kunt maken en de steken op kunt nemen om de binnenwant te breien.




En het is natuurlijk niet zoals ik in het filmpje zeg een profesionele opzet (misschien in gebruik ook wel) maar een voorlopige opzet.

Ik voerde de wantjes zodat G niet met zijn vingertjes in de draadjes zou blijven hangen van het inbreiwerk. Dubbel breiwerk en voering dus 3-dubbel warm.



Ik breide de buitenwantjes met nld 3 vanwege het inbreiwerk.
De binnenwantjes op nld 2,5. 


Ondanks de naald kleiner kwam de binnenwant toch nog groter uit dan de buitenwant.
Gelukkig wist ik door een ander gevalletje dat dit garen makkelijk vervilt.

dus vilte ik de binnenwantjes tot de juiste maat.
Zo is het gelijk dichter en warmer en het scheelde weer uithalen en opnieuw breien.


wat goed te zien is hier.


Natuurlijk moesten ze gelijk aan naar de ijsbaan wat goed uitkwam met die snijdende wind en hagel en sneeuw.


De eerste want heb ik na het pasmomentje opnieuw moeten breien want hij kon geen 5 maken(zn vingers spreiden) en zo kon hij geen sneeuwballen maken :-D

Maar nu met het aangepaste model ging dat prima hahaha.


'Oh oma we moeten nog een foto maken van mijn wanten in de sneeuw!!'

'Nu heb ik nog warme sokken nodig..........'


Het enige jammere is dat het wolwitte wolletje nogal erg pluist ..........
met andere woorden het is dramawol.......
wat zou ik van het overige toch eens kunnen maken wat wel blijft zoals ik het wil........ :-(



4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vind deze wanten ongelooflijk mooi!!! En goed dat je ook nog een warme binnenkant maakte, dat zullen supergoede wanten zijn. Jammer van het pluizen! Ik wens je veel inspiratie, als je nog veel garen over hebt, kun je een bijpassende sjaal maken?
Groetjes, Sigrid

Mieke zei

WAt een maatwerk, knap gedaan!

Knutselpret zei

wat een brei pracht heel mooi en knap gemaakt

Martine zei

PRACHTIG !!!!